Forum om Utanförskap

Forumet för dig som vill bryta din isolering eller vill prata om företeelser som ensamhet och utanförskap.

Hem | Mer om sidan | Länkar | Kontakta

Forum om Utanförskap

Ett forum som vänder sig till dig som vill prata om företeelser som ensamhet och utanförskap.

Du är inte inloggad.

#1 2010-01-15 08:56:48

Stefan
Medlem
Från: Abroad/Homeless
Registrerad: 2006-09-03
Webbsida

Kommunernas aktivitetshus för psykiskt funktionshindrade

Jag besökte Köping  i Västmanlands län i går och också aktivitetshuset där , jag har mina vänner där som deltagare precis som andra vänner på andra ställen.

Det som gjorde mig besviken och kränkt var att jag blev på gränsen till nekad att vara där inne , då jag till den kvinna som är så att säga chef där om dagarna för deltagarna och sedemera utbildad socionom.

Svaret jag fick var att jag inte var skriven i Köpings Kommun och inte stod under deras ansvar (fint skrivet av mig , det var inte svaret) och inte fick delta i verksamheten men att dom hade gjort undantag hittills , jag ville få ta del av den flitpeng som man dagligen kan få a'  9 kronor per timma för att arbeta i aktivitetshuset. Orsaken varför jag var där var att jag ville träffa deltagarna/mina vänner och också tjäna en liten slant , tack vare de långa helgerna har tärt på min ekonomi så jag tänkte att jag skulle få till en bit mat genom att delta där med den futtiga ersättning som ges.

Faktum är att deltagarna betalar och gör rätt för sig där men de som arbetar där dvs. de anställda för Köpings kommun på aktivitetshuset tar för sig av mat och annat som bjuds utan att göra rätt för sig genom att betala för det de äter mm. det verkar nästan som att det är någon form av semesterparadis och vilohem för de anställda som ser över deltagarna, undantag finns vad gäller de som arbetar där naturligtvis precis som det finns bra och dåliga individer med bristfällig arbetsmoral och etik.

Nu är det så att de psykiskt funktionshindrade går under lanstingets ansvar eftersom de har behandlingsansvaret för de nämda , kommunerna är delegerade att ge sysselsättning enligt lag till de psykiskt funktionshindrade.

Detta inlägg är inget personligt riktat till någon speciell utan en övergripande reflektion och observation efter ett mångårigt deltagande inom det nämda som deltagande observatör.

Kommunerna har också ett ansvar att samarbeta sinsemellan , för hur skulle det se ut om kommunerna byggde murar om sig och pinkade in sina egna revir för att så att säga diskriminera psykiskt funktionshindrade deltagare från andra kommuner att delta i verksamheten som är delegerad enligt LAG.

Even in a stone it is life , get Windows 7 ultimate  wink

#2 2010-01-28 18:13:01

Stefan
Medlem
Webbsida

Re: Kommunernas aktivitetshus för psykiskt funktionshindrade

Samarbete mellan kommuner och landsting samt stöd och information till barn
Den 1 januari 2010 införs bestämmelser i socialtjänstlagen (2001:453) och hälsooch
sjukvårdslagen (1982:763) som innebär skyldigheter för landsting och kommuner
att gemensamt upprätta individuella planer för enskilda som har behov av
insatser från både kommun och landsting. Den enskilde och dennes närstående
ska ges möjlighet att delta i arbetet med planen och den enskilde måste samtycka
till att planen upprättas. Vidare införs i nämnda lagar en skyldighet för kommuner
och landsting att ingå överenskommelser om samarbete i fråga om personer med
psykisk funktionsnedsättning. I hälso- och sjukvårdslagen och lagen (1998:531)
om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område införs också en skyldighet
att inom hälso- och sjukvården särskilt beakta barns behov av information, råd
och stöd när en vuxen som barnet bor tillsammans med har en psykisk störning
eller funktionsnedsättning, allvarlig fysisk sjukdom eller skada, är missbrukare
eller oväntat avlider. (SFS 2009:979 – 981).

#3 2010-01-28 18:22:01

Stefan
Medlem
Webbsida

Stefan skrev:

I hälso- och sjukvårdslagen och lagen (1998:531)
om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område införs också en skyldighet
att inom hälso- och sjukvården särskilt beakta barns behov av information, råd
och stöd när en vuxen som barnet bor tillsammans med har en psykisk störning
eller funktionsnedsättning, allvarlig fysisk sjukdom eller skada, är missbrukare
eller oväntat avlider. (SFS 2009:979 – 981).

Ska ni vara där och röra om i "grytan" också !

Om inte barnen klagar varför då lägga sig i , nyfiken i en strut !?

#4 2010-01-28 18:29:38

Stefan
Medlem
Webbsida

Samordnad och tydlig tillsyn av socialtjänsten
Den 1 januari 2010 förs länsstyrelsernas tillsyns- och tillståndsverksamhet enligt
socialtjänstlagen (2001:453) och lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade över till Socialstyrelsen och samordnas med Socialstyrelsens
tillsyn av hälso- och sjukvården. Socialstyrelsen får också ansvar för all tillsyn av
tillståndspliktig enskilt driven verksamhet enligt socialtjänstlagen och lagen om
stöd och service till vissa funktionshindrade samt tillsyn av Statens institutionsstyrelses
(SIS) institutioner. En defi nition av begreppet tillsyn införs i berörda
lagar. Vidare införs bestämmelser om att Socialstyrelsen vid sin tillsyn kan höra
barn. Socialstyrelsen ges också möjlighet att utfärda föreläggande att avhjälpa
sådana missförhållanden som har betydelse för enskildas möjligheter att få de
insatser de har rätt till. Förläggandena ska kunna förenas med vite.
(SFS 2009:595–599 och 600).

En fråga om överstatlighet.

"Vidare införs bestämmelser om att Socialstyrelsen vid sin tillsyn kan höra barn."

Det kan bli vad som man vill att det ska bli (Självuppfyllande profetia) barn håller med auktoriteter naturligtvis , är det inte så ?!

Sidfot

© 2004-2010 av Pär Ekholm (behjälplig var Stefan Johansson)
Picture courtesy of Free Nature Pictures. Modified and redistributed with a creative commons license
Stöd för Firefox 3.5+ samt IE 8+.
Giltig XHTML 1.0 Strict!